Ugrás a fő tartalomra

Vörösmarty, isten, állat


"Túr és tünődik, tudni, tenni tör"- foglalja össze az ember mibenlétét Vörösmarty az Éj monológjában. Persze folytatódik a faj jellemzése a monológ további soraiban is, és sokatmondó már az idáig elvezető szöveg is, amely az ember előtti világot próbálja elképzelni. Mégis ezt a pár szót érezzük a hosszú szövegfolyamból szigetszerűen kimagasló fő üzenetnek, és hajlamosak vagyunk azt hinni, hogy a formai bravúr, amely ezt a pár szót ilyen kikalapálttá teszi, aligha csak formai dolog. Inkább olyasfajta aláhúzás, kurziválás, kivastagítás akar ez az esztétikai tökély lenni, amely a leglényegesebbet kívánja kiemelni s olyasformán is a szánkba rágni, hogy mesteri alliterációja, rövid szavai révén az emlékezetünkbe ivódjon, s ha kezdenénk elbízni magunkat, csak hadd jusson eszünkbe. Mert hát nagyon is jó lecke ez a magabízó embernek. Bizony úgy van, könnyű belátni, hogy csak túrás, amit teszünk, akár a disznóé, vagy jó: a vakondé, nem sokkal több. Túrhatjuk a földet, de túrhatjuk a szövegeket, a szoftvereket, a könyveléseket is: ott is csak sorokat rovunk, ott is csak szántunk, mint a földet túró, éhségét csillapítani akaró ember. De ez még hagyján: ennünk kell, hát kaparunk. Ám ahogy melléteszi a másik igét: "túr és tünődik", az ítélet még lesújtóbbá válik. Micsoda? Hát ez még tűnődik is? Nem elég neki, hogy krumplit talál a barázdában? Még tűnődni is akar? Mit képzel ez? Képes filozófusnak hinni magát a feketéllő körmeivel? S a folytatás még élesebb gúnnyal leplezi le az önhittségünket: "tudni, tenni tör". Ó, ó! Ez már nem is filozófus, hanem valóságos isten-utánzat! Ő akar tenni, világot formálni? Tán még teremteni is! Na ne! Maradjon csak a túrásnál: az való neki.
Hát igen, keserű ítélet ez Vörösmartytól: legfeljebb azt hozhatjuk fel a mentségére, amit Madáchnál szokás felhozni, hogy tudniillik ott a sátán-sugallta álmok hamisítják sötétté a képet, itt meg, no hisz itt meg az Éj beszél, persze, hogy sötéten lát. De ez alighanem szófiabeszéd lenne. Hisz nem kell messzire menni, hogy Vörösmarty közvetlenül kimondott szavaiban is fölleljük ugyanezt, például az Előszóban, mikor "félig isten, félig állat" torz kereszteződésének mondja megintcsak az embert. Tűnődik benne az isteni rész, és közben túr az állati. És micsoda közelségben a két lény! Egyazon testbe zárva, iszonyú interferenciákkal kavarva egybe eszmét és ösztönt, túrást és tünődést.
Kemény beszéd, de sok pszichológia van benne. Sokat megérthetünk vergődésünkből, nyavalyáinkból, ha elhisszük Vörösmartynak: tényleg így van ez, tényleg kétféle adást sugároznak belőlünk egyidejűleg. Nem csoda, ha zavaros a műsor.
- Vörösmarty Mihály: Csongor és Tünde
- Az ötödik felvonás itt olvasható:

Megjegyzések

Megjegyzés küldése

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Félelemmel és nagy örömmel futottak

Az elmúlt napokban sokkoló népszámlálási adatok jelentek meg nem is annyira a magyarországi vallásos illetve katolikus közösség zsugorodásáról, hanem leginkább ennek a zsugorodásnak az ijesztő sebességéről. A liberális és egyházkritikus média persze örömtüzeket gyújtott, és meg is találta a megfejtést: a kormánnyal való összefonódásban. Valójában vélekedésük ebben a formában pontatlan, mert a hazai tendencia egybevág a környezővel és az európaival. Talán pontosabb lenne úgy: a folyamat olyan mély és annyira a korszellemtől fűtött, hogy még az egyház ilyen intenzív patronálása sem képes eltéríteni. Pontatlan a másik oldalon az az ön-bátorítás is, miszerint a világegyház viszont nő. Mert nemcsak fizikai jellegű migráció zajlik, hanem a nyugati (északi) életmódba való belevágyakozás is, amely ugyanarrafelé mutat, csak késleltetve. A szegény régiók hitében bízni olyasmi lenne, mint a felemelő és mélyen hiteles tolsztoji gondolat a pravoszlávia Nyugattal szembeni reményéről, mert hát mégse

Petőcz, kölcsönös, visszaható

A visszaható igéket tanítottam nyelvtanórán, ilyeneket, mint: mutatkoznak, találkoznak, ajánlkoznak, ölelkeznek, bezárkóznak, csókolóznak, védekeznek, érintkeznek, mosakodnak, marakodnak, törölköznek, kerget ő znek. Aki mutatkozik, az mutatja magát, aki törölközik, az törli magát, magyaráztam. Ezért visszaható. S csak azután tűnt fel (szégyenszemre így 25 év után), hogy a szavak fele egyáltalán nem visszaható. Találkoznak: ezek egymást találják meg, nem magukat. Ölelkeznek: ezek végképp nem magukat ölelik. Akkor hát a visszaható ige mellett tanítanunk kellene a kölcsönös igét is – mégsem szoktuk tanítani. A tankönyvekben nemigen szerepelnek, az internet, ami mindenből tízezret-húszezret dob ki, ha rákeresünk, a kölcsönös igét mindössze 26 helyen látja, s azok nagy része is redundáns. Hogy válhatott ennyire általánossá a visszaható ige (4.600 találat!), s hogy kerülhetett ennyire háttérbe a kölcsönös? Talán úgy, hogy morfológiailag nincs köztük semmi különbség, s azt írja eg

Madách, DNS, fekete özvegy

Ha Balzac tükörképnek tekinthette a maga regényciklusát, az Isteni színjáték tükörképének, Madách a maga művét még több joggal tekinthette volna annak. Nemcsak az örök dolgok iránti metafizikai érdeklődés, a merész teofánia vagy az utazópáros meg a „helyi lakosok” kérdés-felelet játékainak sajátos ritmusa miatt, hanem a tudományos igény miatt is. Mert ahogy a dolce stil nuovo tudományos akart lenni, és nemcsak akart, hanem valóban térképmellékletekkel gazdagított, precíz geográfiát adott, úgy Az ember tragédiája is legalább annyira történettudományi elemzés, mint szépirodalmi mű. Más kérdés, hogy nem a saját korában viruló pozitivista történettudományt követte, hanem kissé előrefutott, és az ötven évvel későbbi történettudományt előlegezte, a szellemtörténeti iskola szemléletmódját. A pozitivizmusból nyilván nem kért, s nem is kérhetett, amíg az kisebbrendűségi érzései közepette a természettudományt majmolta, s azt képzelte, akkor veheti fel a versenyt a science látványos eredményeivel