Ugrás a fő tartalomra

Borbély Szilárd, balta, dorong

Borbély Szilárd olyan költő, aki gyakran s egyfajta kényszerű vakmerőséggel játszik a tűzzel. Alighanem a tűzzel játszott akkor is, amikor Jacopone da Todi híres középkori himnuszát írta újra, a Stabat Matert: a dolgok sűrűjébe hatolva, a fókusz fókuszába nyúlva, a misztérium tűzéből markolva parazsat. Persze nem csak ő írta újra ezt a verset, eléggé ismert például Kovács András Ferenc átirata is, amelyben a pieta-pózban heverő Fiú panaszolja édesanyjának: érzi, hogy holtában is egyre súlyosabbá válik a teste, fél, hogy el se bírják már a gyenge térdek, átlátja, hogy korpuszával voltaképpen a mindenség csúszik visszatarthatatlanul lefelé, le a földre. Szép is ez a vers (Madonna gyermekkel), Borbély Szilárd átirata azonban még szebb, még megrendítőbb talán, s főként még merészebb, mert egyszerre szentségtörőbb emennél, s mégis hűségesebb az eredetihez. Szöveghűségre vall például, hogy Borbélynál ugyanúgy a Szűzanya áll a középpontban, ahogyan Todinál is: az ő szavait halljuk, az ő szenvedését látjuk, s a laikus megszólaló is őt siratja a vers végén, és nem a Fiút. De mindjárt itt van a szentségtörés is, mintha ugyanennek a dolognak a fonákja lenne: egy vele, és mégis az ellentéte. Mert a Szűzanya nemcsak hogy a középpontban marad, hanem szinte át is veszi a kínhalált a Fiútól: őt ölik meg helyette a Golgotán, s ha fia a világ megváltója, ő meg a fia megváltója lesz ebben a versben. A szentségtörés, a kódexmásolói önkény, a misztérium megsértése azonban korántsem ér ezzel véget. A Szűzanyát ugyanis nemcsak megölik a parafrázisban, hanem olyasfajta brutalitással verik agyon, amilyet a szent szövegek a krisztusi kínok érzékeltetése végett sem hajlandók megörökíteni. Itt nyoma sincs a templomivá merevült képzetek fura hűvösségének, nincs szó töviskoszorúról, szegekről, ecetes spongyáról. Itt az Anyát egész egyszerűen meglincselik: „Nem szólhatott, dorongokkal/agyát szétverték botokkal/csak mosolygott holtában.” Mit szóljunk ehhez? Persze, hogy szentségsértő, de mégis: épp ezzel hatol be a vers a Máté-passiók, Munkácsy-képek, templomi kálváriák mélyére, s vállalkozik önkínzó elszántsággal a dolog brutalitásának, állatias aljasságának, mélységes sportszerűtlenségének felidézésére és néven nevezésére. S amikor Borbély asszonyra cseréli a férfi áldozatot, koponyát hasító baltára a tenyérbe szúrt szegeket, valójában nem tesz mást, mint friss brutalitásra cseréli a múzeumit, s olyan képekre, amelyek a mai szörnyűségeket megtapasztaló embert is felkavarják. Zord őszinteségével, a tragikummal farkasszemet néző apokaliptikus következetességével kétségtelenül összetör egy szent misztériumot, de talán csak azért, hogy újra képesek legyünk összeragasztani a darabjait, baltával szétvert mai életünk véres cserépdarabkáit. Vastag, csúf varasodás marad az illesztések helyén, de az új egész talán éppen ettől lesz: szilárd. Olyan szilárd, mint annak az embernek a szilárdsága, aki már szembenézett a borzalommal. S aki fájdalmasabb, de igazabb képet őriz a világról.
- Borbély Szilárd: Nagyheti szekvenciák
-Hasonlóan izgalmas planctusa itt magyarul és angolul is olvasható: http://visegrad.typotex.hu/index.php?page=work&auth_id=44&work_id=106&tran_id=393

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Félelemmel és nagy örömmel futottak

Az elmúlt napokban sokkoló népszámlálási adatok jelentek meg nem is annyira a magyarországi vallásos illetve katolikus közösség zsugorodásáról, hanem leginkább ennek a zsugorodásnak az ijesztő sebességéről. A liberális és egyházkritikus média persze örömtüzeket gyújtott, és meg is találta a megfejtést: a kormánnyal való összefonódásban. Valójában vélekedésük ebben a formában pontatlan, mert a hazai tendencia egybevág a környezővel és az európaival. Talán pontosabb lenne úgy: a folyamat olyan mély és annyira a korszellemtől fűtött, hogy még az egyház ilyen intenzív patronálása sem képes eltéríteni. Pontatlan a másik oldalon az az ön-bátorítás is, miszerint a világegyház viszont nő. Mert nemcsak fizikai jellegű migráció zajlik, hanem a nyugati (északi) életmódba való belevágyakozás is, amely ugyanarrafelé mutat, csak késleltetve. A szegény régiók hitében bízni olyasmi lenne, mint a felemelő és mélyen hiteles tolsztoji gondolat a pravoszlávia Nyugattal szembeni reményéről, mert hát mégse

Petőcz, kölcsönös, visszaható

A visszaható igéket tanítottam nyelvtanórán, ilyeneket, mint: mutatkoznak, találkoznak, ajánlkoznak, ölelkeznek, bezárkóznak, csókolóznak, védekeznek, érintkeznek, mosakodnak, marakodnak, törölköznek, kerget ő znek. Aki mutatkozik, az mutatja magát, aki törölközik, az törli magát, magyaráztam. Ezért visszaható. S csak azután tűnt fel (szégyenszemre így 25 év után), hogy a szavak fele egyáltalán nem visszaható. Találkoznak: ezek egymást találják meg, nem magukat. Ölelkeznek: ezek végképp nem magukat ölelik. Akkor hát a visszaható ige mellett tanítanunk kellene a kölcsönös igét is – mégsem szoktuk tanítani. A tankönyvekben nemigen szerepelnek, az internet, ami mindenből tízezret-húszezret dob ki, ha rákeresünk, a kölcsönös igét mindössze 26 helyen látja, s azok nagy része is redundáns. Hogy válhatott ennyire általánossá a visszaható ige (4.600 találat!), s hogy kerülhetett ennyire háttérbe a kölcsönös? Talán úgy, hogy morfológiailag nincs köztük semmi különbség, s azt írja eg

Madách, DNS, fekete özvegy

Ha Balzac tükörképnek tekinthette a maga regényciklusát, az Isteni színjáték tükörképének, Madách a maga művét még több joggal tekinthette volna annak. Nemcsak az örök dolgok iránti metafizikai érdeklődés, a merész teofánia vagy az utazópáros meg a „helyi lakosok” kérdés-felelet játékainak sajátos ritmusa miatt, hanem a tudományos igény miatt is. Mert ahogy a dolce stil nuovo tudományos akart lenni, és nemcsak akart, hanem valóban térképmellékletekkel gazdagított, precíz geográfiát adott, úgy Az ember tragédiája is legalább annyira történettudományi elemzés, mint szépirodalmi mű. Más kérdés, hogy nem a saját korában viruló pozitivista történettudományt követte, hanem kissé előrefutott, és az ötven évvel későbbi történettudományt előlegezte, a szellemtörténeti iskola szemléletmódját. A pozitivizmusból nyilván nem kért, s nem is kérhetett, amíg az kisebbrendűségi érzései közepette a természettudományt majmolta, s azt képzelte, akkor veheti fel a versenyt a science látványos eredményeivel