Ugrás a fő tartalomra

Vörösmarty, isten, állat


"Túr és tünődik, tudni, tenni tör"- foglalja össze az ember mibenlétét Vörösmarty az Éj monológjában. Persze folytatódik a faj jellemzése a monológ további soraiban is, és sokatmondó már az idáig elvezető szöveg is, amely az ember előtti világot próbálja elképzelni. Mégis ezt a pár szót érezzük a hosszú szövegfolyamból szigetszerűen kimagasló fő üzenetnek, és hajlamosak vagyunk azt hinni, hogy a formai bravúr, amely ezt a pár szót ilyen kikalapálttá teszi, aligha csak formai dolog. Inkább olyasfajta aláhúzás, kurziválás, kivastagítás akar ez az esztétikai tökély lenni, amely a leglényegesebbet kívánja kiemelni s olyasformán is a szánkba rágni, hogy mesteri alliterációja, rövid szavai révén az emlékezetünkbe ivódjon, s ha kezdenénk elbízni magunkat, csak hadd jusson eszünkbe. Mert hát nagyon is jó lecke ez a magabízó embernek. Bizony úgy van, könnyű belátni, hogy csak túrás, amit teszünk, akár a disznóé, vagy jó: a vakondé, nem sokkal több. Túrhatjuk a földet, de túrhatjuk a szövegeket, a szoftvereket, a könyveléseket is: ott is csak sorokat rovunk, ott is csak szántunk, mint a földet túró, éhségét csillapítani akaró ember. De ez még hagyján: ennünk kell, hát kaparunk. Ám ahogy melléteszi a másik igét: "túr és tünődik", az ítélet még lesújtóbbá válik. Micsoda? Hát ez még tűnődik is? Nem elég neki, hogy krumplit talál a barázdában? Még tűnődni is akar? Mit képzel ez? Képes filozófusnak hinni magát a feketéllő körmeivel? S a folytatás még élesebb gúnnyal leplezi le az önhittségünket: "tudni, tenni tör". Ó, ó! Ez már nem is filozófus, hanem valóságos isten-utánzat! Ő akar tenni, világot formálni? Tán még teremteni is! Na ne! Maradjon csak a túrásnál: az való neki.
Hát igen, keserű ítélet ez Vörösmartytól: legfeljebb azt hozhatjuk fel a mentségére, amit Madáchnál szokás felhozni, hogy tudniillik ott a sátán-sugallta álmok hamisítják sötétté a képet, itt meg, no hisz itt meg az Éj beszél, persze, hogy sötéten lát. De ez alighanem szófiabeszéd lenne. Hisz nem kell messzire menni, hogy Vörösmarty közvetlenül kimondott szavaiban is fölleljük ugyanezt, például az Előszóban, mikor "félig isten, félig állat" torz kereszteződésének mondja megintcsak az embert. Tűnődik benne az isteni rész, és közben túr az állati. És micsoda közelségben a két lény! Egyazon testbe zárva, iszonyú interferenciákkal kavarva egybe eszmét és ösztönt, túrást és tünődést.
Kemény beszéd, de sok pszichológia van benne. Sokat megérthetünk vergődésünkből, nyavalyáinkból, ha elhisszük Vörösmartynak: tényleg így van ez, tényleg kétféle adást sugároznak belőlünk egyidejűleg. Nem csoda, ha zavaros a műsor.
- Vörösmarty Mihály: Csongor és Tünde
- Az ötödik felvonás itt olvasható:

Megjegyzések

Megjegyzés küldése

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Tíz (nagyon hosszú) mondat az új magyar Nobel-díjasról

1. Mióta kettéhasadt országunkban már a nyereség is csapás és a gyógyulás is fertő, azóta egy Nobel-díjjal is csak úgy lehet az értelmiségi, hogy vagy négyzetre emelt sznobizmussal söpri félre, mondván, úgyis politikai irányt díjaznak a német kiadók, nem irodalmat, vagy ha szereti is a pajzsra emeltet, akkor is valahogy mellé-szereti, mert olyanként szereti, aki jól beszólt, vagy akit a másoldali buták úgyse értenek, csak mi, bár olvasni mi se olvastuk, csak titkos jeligeként suttogjuk a nevet, címet roppantul zárt körű hazai és külhoni, inneni meg tengerentúli összejöveteleinken.   2. De ha mi azon kevesek vagyunk, azokból egy, akik túllépnek e mái kocsmán, s a voltaképpeni műről gondolnának ezt vagy azt, akkor se könnyű a helyzet, mert kellemesnek semmiképpen nem kellemes ebben a világban araszolni előre, nem is nagyon teszi senki, s amit meg „aha”-élményekben felvilágosodva kiolvasunk a róla szóló szakirodalomból, hogy na ezt szeresd benne, te nyomorult, az se olyan erős impul...

Maugham, trafik, sekrestye (szöveg komment nélkül)

Keresztelő volt délután a Neville téri Szent Péter-templomban, és Albert Edward Foreman még sekrestyési öltözékét viselte. Volt egy új palástja, de azt temetésekre és esküvőkre tartotta (a Neville téri Szent Péter kápolnát szívesen vették igénybe az előkelő körök ilyen szertartások céljaira) bő redői úgy meredeztek, mintha nem is posztóból, hanem örök bronzból öntötték volna; ezúttal csak a régebbit hordta. Palástját méltósággal viselte, mint hivatalának tisztes szimbólumát; valahányszor levetette (hazatérés előtt), az a kínos érzés fogta el, mintha nem is lenne rendesen felöltözve. Nagy gonddal kezelte öltözékét: még maga is vasalta. Hivatalának tizenhat éve alatt egész sereg ilyen palástja volt, de egyiket sem volt szíve eldobni, mikor elkopott, hanem szépen csomagolópapírba burkolta, és eltette a hálószobaszekrény legalsó fiókjába. A sekrestyés szép csendesen foglalatoskodott, helyére tette a márvány keresztelőkút festett fafedelét, helyretolt egy széket, melyet egy gyengél...

Félelemmel és nagy örömmel futottak

Az elmúlt napokban sokkoló népszámlálási adatok jelentek meg nem is annyira a magyarországi vallásos illetve katolikus közösség zsugorodásáról, hanem leginkább ennek a zsugorodásnak az ijesztő sebességéről. A liberális és egyházkritikus média persze örömtüzeket gyújtott, és meg is találta a megfejtést: a kormánnyal való összefonódásban. Valójában vélekedésük ebben a formában pontatlan, mert a hazai tendencia egybevág a környezővel és az európaival. Talán pontosabb lenne úgy: a folyamat olyan mély és annyira a korszellemtől fűtött, hogy még az egyház ilyen intenzív patronálása sem képes eltéríteni. Pontatlan a másik oldalon az az ön-bátorítás is, miszerint a világegyház viszont nő. Mert nemcsak fizikai jellegű migráció zajlik, hanem a nyugati (északi) életmódba való belevágyakozás is, amely ugyanarrafelé mutat, csak késleltetve. A szegény régiók hitében bízni olyasmi lenne, mint a felemelő és mélyen hiteles tolsztoji gondolat a pravoszlávia Nyugattal szembeni reményéről, mert hát mégse ...