Az elmúlt napokban sokkoló népszámlálási adatok jelentek meg nem is annyira a magyarországi vallásos illetve katolikus közösség zsugorodásáról, hanem leginkább ennek a zsugorodásnak az ijesztő sebességéről. A liberális és egyházkritikus média persze örömtüzeket gyújtott, és meg is találta a megfejtést: a kormánnyal való összefonódásban. Valójában vélekedésük ebben a formában pontatlan, mert a hazai tendencia egybevág a környezővel és az európaival. Talán pontosabb lenne úgy: a folyamat olyan mély és annyira a korszellemtől fűtött, hogy még az egyház ilyen intenzív patronálása sem képes eltéríteni. Pontatlan a másik oldalon az az ön-bátorítás is, miszerint a világegyház viszont nő. Mert nemcsak fizikai jellegű migráció zajlik, hanem a nyugati (északi) életmódba való belevágyakozás is, amely ugyanarrafelé mutat, csak késleltetve. A szegény régiók hitében bízni olyasmi lenne, mint a felemelő és mélyen hiteles tolsztoji gondolat a pravoszlávia Nyugattal szembeni reményéről, mert hát mégse a Nyugat fordult vissza a pravoszlávia felé, hanem utóbbi került be az individualizmus darálójába ugyanúgy, csak később. Hogy mit gondol erről az egyház, hogy szükségét érzi-e történelmi reflektálásnak az idők jeleire, bizonyára ezekről (is) tanakodnak a szinódusi folyamatok résztvevői. Hogy mit gondol erről az egyén, nem is azért, mintha valami vesztes csapat tagjának érezné magát, hanem inkább mert maga is ennek a kornak az embere, erről talán érdemes magunkban is tanakodnunk.
Duccio di Buoninsegna
A szent asszonyok a szent sirnál
A neves német pasztorálteológus,
Paul M. Zulehner az egyház mai helyzetét Éli és Sámuel története alapján fejti
meg. Éli már öreg, nincsenek víziói. Víziószegénységben él, mondja Zulehner,
mint a mai egyház. Isten tehát nem őt szólítja, hanem a fiatal, laikus,
tudatlan ámde a víziókra fogékony és dinamikus Sámuelt. Ebből lép tovább oda a
teológus: a víziószegény egyház tagjainak lehet sok kis víziójuk, friss és
fiatalos kis víziók, s a szinódusi folyamatokban ezeket a kis csermelyeket kell
hatalmas folyóvá összeterelni, hogy újra Sámuelekké válhassunk.
Igen ám, retten meg a jó
katolikus, ámde nem kell-e félnünk tőle, hogy ugyan mik fogamzanak meg ezekben
a fejekben vízió címén? Zulehner szerint nem, hiszen a Lélek mindünkben ott
van, s okkal bízhatunk benne, hogy a Lélek szólal majd meg bennünk. Sőt tovább
megy. Az Atya (ószövetségi kinyilatkoztatások) és a Fiú (az általa alapított s
máig ránk hagyott, személyről személyre folytonos egyháziság) korszaka után
eljön a Lélek korszaka. A Lélek fog megszólalni az egyház tagjaiban, ahogyan a
tudatlan Sámuelben is képes volt, nagyon is, megfoganni az eszme és a hivatás.
Számunkra azonban lényegesebb
lehet Zulehner gondolatmenetének egy mellékszála. Így viszi tovább a
mindannyiunkban ott élő Isten gondolatát: „A titokzatos Isten mindenkiben benne
lakozik. „testetek a bennetek lakó Szentlélek temploma” (1 Kor 6,12). Az egyház
feladata, hogy az embereket bevezesse abba a nagy titokba, amelyek ők maguk. Az
egyház ezért nem egyfajta Istenimportálást végez egy istentelen világba vagy az
istentelen emberbe, sokkal inkább segítőként áll az emberek mellett, hogy
szembesüljenek a titokkal, amelyek tulajdonképpen ők maguk.”
Bármilyen merészen hangzik a
konklúzió, valóban logikus is, és a szentírási alapozottsága sem kérdéses. És
valóban: voltaképpen már ott is van ez a szemlélet az egyházi gyakorlatban,
hiszen egyrészt kezdettől a személyhez szól, az egyénnel foglalkozik a jézusi
üzenet (nem pedig statisztikai tömegekkel), másrészt korunk tendenciája, hogy
az egyháziak (klerikusok és világi hívők egyarát) mind nagyobb figyelemmel
fordulnak a személy problémái felé. Tendencia, hogy papok és világiak mentálhigiénés
szakembernek, pár- és családterapeutának, coach-nak, pszichológusnak tanulnak,
hogy ne csak papok és hívők legyenek, hanem tényleg segítséget adhassanak a
másik személynek, párnak, családnak. Vagyis, ahogy olvastuk: „Az embereket
bevezetjük abba a nagy titokba, amelyek ők maguk.” Sok jót tehetünk ezzel.
Valóban életeket fordíthatunk jó irányba, segíthetünk kihozni a nagyon rossz
helyzetekből is a jót, segíthetjük a konfliktusok rendezését, a félreértések
tisztázását, a traumák feltárását, egyáltalán, a tudatosabb, ésszerűbb
életvezetést. S aki egy pohár vizet ad a szomjúhozónak, krisztusi tettet vitt
végbe.
Kérdés azonban, nem válik-e
off-topic vonatkozássá ezekben a segítségnyújtásokban az isteni dimenzió. A
tanári pályán és az ifjúság-pasztorációban legalábbis gyakran látni, hogy a
fiatalok örömmel mennek az ifjúsági közösségekbe, örömmel veszik a személyükre
irányuló figyelmet, az együvé tartozás érzését, a sok minőségi tevékenységet,
ami szigetként óvja és emeli ki őket a „világ” sokszor silányabb közegéből. A
végső lépés azonban – ahogy sok mentor megfogalmazza – leginkább elmarad, az
akolmeleg jólesik, de az ódon-mitologikus vallási térbe való belépés nem jön
el. Sámuelnek jólesik, hogy szól hozzá az Úr, de cselekedni aztán mégsincs
kedve.
Sokan vitatják, és jó okkal, ha
mítoszokként említjük a bibliai történeteket, és mitologikusnak mondjuk egyházi
közösségünk legszűkebben vett vallási aktivitását, a core-tevékenységünket. Mégis
fontos és megvilágosító nézőpontnak mutatkozik, ha megtesszük. És tegyük is
meg, mert a mítosz és mitológia nem perverz és fantasztikus őrültségek
gyűjteményét jelenti, hanem olyan narratívákat, amelyek a létezés alapvető
kérdéseit akarják megvilágítani. Azokra keresnek választ. Ebben az értelemben a
mi bibliai történeteink is mítoszok, olyanok azonban, amelyeknek igazságában mi
szilárdan hiszünk is, és nem csupán színes és mélyértelmű történetként
tekintünk rájuk.
Azért fontos, hogy így tekintsük
őket, mert korjellemző módon sokszor ez az a küszöb, amelyet az egyház
közelében élő fiatalok végül mégsem lépnek át. A közelmúltban Budapesten előadó
Esther Perel adja talán a legjobb definíciót arról, miért alkalmatlan a ma
embere a mitológiák és az irracionális beszédmód befogadására. Érdemes
hosszabban is belehallgatnunk – Csatlós Hanna összefoglalója alapján - a gondolataiba:
„Az appok […] alattomos módon épp
annak az illúzióját teremtik meg, hogy a tökéletes megtalálásában nyújtanak
hasznos segítséget, és rászoktatnak a gondolatra, hogy egy kattintásnyira vagy
egy jobbra húzásnyira mindig ott a lehetősége annak, hogy az előzőnél akár
eggyel jobbat is találhatunk. Nemcsak a randiappok, de egy rakás más prediktív
technológia van, amely segít döntéseket hozni vagy akár dönt is helyettünk. Ez
az assisted living, […] vagyis az
életünket mindenféle applikációval támogatjuk meg. Ezek között „van olyan, ami
megmondja, hogy jussunk el A-ból B-be, milyen tartalmat nézzünk meg
következőleg, mit hallgassunk, mit együnk, kivel randizzunk”. Az appok által […] minimalizáljuk az életünkben random
előforduló helyzeteket, az akadályokat, a megmérettetést, ezáltal csökkentjük a
lehetőséget a felfedezésre, a másokkal való spontán találkozásra, a
tapasztalatszerzésre, a tévedésre, amelyekből aztán mind tanulva a
magabiztosságunkat és az öntudatunkat fejleszthetnénk. Kíváncsi vagyok, hogy ez
mekkora mértékben járul hozzá ahhoz, hogy egyre kevésbé vagyunk képesek
megküzdeni az ismeretlennel, a szorongásokkal, a félelmekkel, a váratlan
helyezetekkel, amelyek amúgy az emberi létezés részét képeznék. […] Az okostelefonra letöltött megannyi digitális
eszköz eliminálja a bizonytalanságunkat, segít abban, hogy a dolgok
egyértelműbbé váljanak. […] A breadcrumbing néven ismert online
jelenség is az elidegenedés következménye. Lényege, hogy csak annyit csöpögtetek,
hogy valami laza kötődés létrejöjjön köztünk. Hogy ne érezzem azt folyton, hogy
mennyire egyedül vagyok a világban, de azért ne is kelljen semennyire
elköteleződnöm, vagy a szabadságomból engednem.”
Természetesen nemcsak az appokról
van szó, hanem az életbe is beszivárgó programozói logikáról, a
haszonelvűségről, haszon-maximalizálásról, a végletes pragmatizmusról, s
mindezek összegeként valami végső prózaiságról. S ez a prózaiság nem fogékony a
drámára (amilyen például a nagyhét és a feltámadás drámája) és nem fogékony a
lírára sem (az ima mint himnikus beszédmód és hallgatás-mód fura valamijére). Amikor
az következne, hogy az egyházi közösség melegét vagy a hívő családsegítő
kreatív és csakugyan mai tanácsadását megtapasztalva belépjek a szentírási
üzenetek mitologikus világába, amelyben a kenyér Krisztus testévé változik, a
pap semmissé teheti a legaljasabb dolgaimat is, az Úr felemelkedik a mennybe
(és Szűz Mária is), a sírt egyszer csak üresen találják, az úton sétálók mellé
odalép, aki nyilvánvalóan meghalt, nekem pedig olyan cselekményekben kellene
részt vennem, amelyek végtelenségig önismétlők és ingerszegények, és különös
meghatottsággal ülnek rajta (főleg idősebb) emberek kegyes hangulatban és
hallgatják a (bizonytalan kimenetelű) elmélkedéseket, akkor ettől a mitologikus
résztől már inkább visszahúzódom.
És így megszületik az Isten-süketség,
hiszen, mint Zulehner mondja, hiába lakozik mindannyiunkban, bennünk a Lélek,
„a mindennnapok zajában nem halljuk meg Isten halk zenéjét. Az a veszély fenyeget, hogy Isten-süketek
leszünk.” A meditációt sokan felfedezik maguknak ma is, a jógában. Az erkölcsi
dilemmák a mai emberben is felmerülnek, mint az egyébként ultraliberális Esther
Perelnek a házasságtörésről szóló pszichológusi tanítása is mutatja (a
megcsalás rossz, mint egy rákos daganat, de jót is kihozhatunk belőle, ha ennek
drámájában végre tisztázzuk és új alapokra helyezzük a kapcsolatunkat.) A
szociális érzékenység és karitatív segítség az egyháztól nagyon távol eső
szervezeteknél és egyéneknél is sokszor ott van. A természetért való aggodalom
és cselekvés sem a Laudato Si-vel kezdőtött. Ezeket az egyházi gyökerű
életelveket és –gyakorlatokat a „világ” is ismeri és alkalmazza. Sőt, jobb
„expert”-jei, szakértői vannak, mint nekünk. De amikor egybeesik a két halmaz,
mert mondjuk Pál Feri atya tanácsadóként is káprázatos, és az evangéliumnak is
hiteles hirdetője, akkor sem válik az egyház „differentia specificájává”,
megkülönböztető jegyévé az ezekben való jártasság és hatékonyság. A mitológiába
való belépés nélkül is gazdagíthatjuk életünket ezek által.
És a mitologikus világba belépni
amúgy sem lehet, abba vagy beszippantja valami az embert, magával sodorja,
lángra lobbantja, oda taszítja – vagy az appok mai pragmatizmusával oda úgysem
fog belépni.
Mi kell ahhoz. hogy magával
ragadjon ez a világ?
A kegyelem, tanítja a teológia.
És bizonyára így is van. A Szentlélek azonban szavakon és embereken át
cselekszik, és Krisztus is emberek halászait küldte szerte szét, valószínű
tehát, hogy más emberek is kellenek hozzá. Emberi sodrások és emberi vonzások.
A másiknak a személye, akiben felismerem a benne működő Istent.
És talán ez az a pont, ahol
féloldalas a mai evangelizáció. Mert a személyesség, mint láttuk, jelen van
abban az értelemben, ahogy a kereszténység a személy felé fordul. De jelen
van-e abban az értelemben, hogy én magam személyként viszem embertársaimnak a
jó hírt? Ott vagyok-e én magam a meghívásban?
Erről mondta egy nemrégiben
tartott előadásán a piarista generális, Pedro Aguado atya, hogy nem annyira
tanítókra, mint inkább tanúkra lenne szükség. Mert a tanú nemcsak abban fontos,
hogy elmondja, mit tud, mit látott. Hanem ő maga a pecsét az elmondottakon.
Azért tud tanú lenni, mert egész lénye, személye benne van (benne volt) abban a
valóságban, amelyről tanúskodik. Ehhez azonban személyként kell beleállnunk a
dologba, megmutatva magunkat sajátos mivoltunkban, bajainkkal és
talentumainkkal, egész privát lényünkkel együtt. Ez mintha sokszor hiányozna az
evangelizálás folyamatából.
A szó nem elég, az okos tanácsok,
hasznos terápiák, a kitűnő nevelési folyamatok szavai mind elégtelenek
maradnak, ha nem tanúskodik az egész lényem a mitológia eleven és hiteles
valóságáról, ha nem vagyok ott én magam, ha nincs benne a cselekvésben a
„tulajdonképpeni önmagunk”, a heideggeri „eigentlichen Selbst”.
Vegyük észre, mennyire nem a
szavak uralták azt a legszentebb pillanatot, az egyház születésének azt a
nagyon korai óráját, amikor a sírnál elámuló asszonyok szinte eszüket vesztve
rohantak vissza a tanítványokhoz a hírrel. „Meta phobou kai charas megales
edramon” mondja a görög eredeti Máténál (Mt 28,8), vagyis: „félelemmel és nagy
örömmel futottak”. A tanúkat látjuk, nem a tanítókat. Egész testbeszédükkel
beszélnek: a rohanással, az arcukon ülő érzelmekkel, amelyek egyszerre mutatják
a két tökéletesen ellentétes érzés drámáját: a félelemét és a nagy örömét. Az
egész személyükkel tanúskodnak, nem bánva a zilált ruhájukat, a verejtéktől
letapadó hajukat, a már-már botrányos és nevetséges viselkedésüket, mert
mindezt felülírja a tapasztalatuk. És a nagy örömük.
XVI. Benedek – még Joseph
Ratzingerként – nagy rokonszenvvel nyilatkozott a régi (de azután X. Kelemen
által betiltott) egyházi szokásról, hogy a húsvéti prédikációban a papnak dolga
volt megnevettetni a híveket, merthogy a feltámadás nagy örömében bizony a nevetésnek
is helye van. Igen, a nevetésnek, amely megintcsak a személyiség egészét hozza
mozgásba, testet-lelket rázkódtat, magam is elvesztem az uralmat felette, ha
csakugyan nagyon megnevettetnek. Itt is a személy egésze van benne a jóhír
hozásában, a tanú a lényeges, és nem valaki, aki tanít.
És még egy példa a
személyességre, amely bevonzhat, beugraszthat embereket a mitologikus hitbe is.
A Vigília szeptemberi számában jelenik
meg, de előzetest is lehozott belőle a lap, néhai Mustó Péter jezsuita atya írása.
Döbbenetes, ahogy a pap mögül előlép a privát személy, és mindent elmond a maga
személyes hitéről, hogy nála ez hogy van, ő miként fordítja a maga nyelvére és
teszi sajátjává a mitológiát. Ez az igazi tanú. Minden szava szíven üt és
beleránt a hitbe:
„A Szentírás ismétlődő
állítása, miszerint Isten a jókat megjutalmazza, a rosszakat pedig megbünteti,
pedagógiai jellegű. Buzdítás arra, hogy legyünk jók. Nekünk szól, nem Istent
jellemzi.Mi, teremtmények foggal és körömmel jövünk világra. Táplálékunk, mint
a többi élőlényé is, egy másik élőlény. Természetünkhöz tartozik a pusztítás.
Megvannak a képességeink is ahhoz, hogy kivágjuk a fát, amelynek egyik ága mi
magunk vagyunk. Az emberiség csak most kezdi észrevenni, hogy összetartozunk.
Egymásra szorulunk.A Teremtő nem büntet minket, hanem tanít. De magam is
ismerem azt a rossz érzést, amely elfog, ha valamit elmulasztottam vagy nem jól
tettem. Lesz még ennek következménye… Mégis babonának tartom azt a vélelmet,
hogy büntetésként valami titokzatos erő kárt okozhat nekem. Eszerint nem veszem
komolyan Istent? Sosem féltem attól, hogy kárhozatba taszít. Örök jutalomra se
várok. Számomra a számonkérő, büntető Isten elképzelhetetlen. Nincs szükségem
igazságszolgáltatásra sem. Még kevésbé arra, hogy ítélkezzünk egymás fölött.
Gyóntatáskor nem vagyok ítélőbíró. Tanúja vagyok a reménynek, hogy Isten minden
rosszból jót tud kihozni. A kiengesztelődés szentsége a bizalom helye. Bizalom,
hit, hogy Istenben minden a helyére kerül. Van megoldás. Még a rossznak is
lehetnek jó következményei. Ami nekem rossz, az lehet a másiknak jó. S ami
másnak rossz, az nekem lehet jó. De az, amitől magamat megvédeném, azt másoknak
sem akarom megtenni. Mert összetartozunk. Ha bánom a bűneimet, vagyis ha fáj,
hogy valamit rosszul tettem, akkor a felelősségem vált tudatossá bennem.
Felismertem, hogy viselkedésemért én vagyok felelős. Tetteim következményeit
elszenvedem. A szégyent, bánatot, rossz lelkiismeretet. Felelősségemet Isten se
veszi el tőlem. Istenben bízom kicsi korom óta. Ha kételkedtem is jóságában.
Hiszen sokszor más történik, mint amit én jónak tartok. De megéltem a poklot
is. Talán mint Kierkegaard. S általa belső tudást, biztonságot nyertem. Hitet.”
Megjegyzések
Megjegyzés küldése