Ugrás a fő tartalomra

Petőfi, elszórt csontok



A magyar múlt viharai mostohán bántak nemzeti emlékezetünk jeles csontjaival, gondoljunk csak az Árpád-házi királyok ki tudja, hol nyugvó csontjaira, vagy akár a legutóbbi botrányra a Kádár-csontok körül. De amikor épp nem volt vihar, akkor is gyakran útrakeltek a csontok a kegyeleti felbuzdulások hullámaitól felszínre vetve, s ezek a jószándékból kikövezett utaztatások nem mindig voltak mentesek a bizarrságtól. Rákóczi kassai újratemetésében például nemcsak azt találhatjuk bizarrnak, hogy megintcsak nem sikerült tartósan honi földbe jutnia szegénynek, hanem azt is, hogy a szíve továbbra is ismeretlen helyen enyészik, mióta a francia forradalomban feldúlták a nyughelyéül kijelölt camalduli kolostor kertjét. József Attilát, mint ismeretes, négyszer temették el: egyszer Szárszón, majd Budapesten, majd a munkásmozgalmi panteonban, majd a Mama sírjában – ezt sem tekinthetjük éppenséggel szokványos eljárásnak. Janus Pannonius csontjainak azonosítása még egészen szolid eljárásrend szerint zajlott, s meglehetősen szilárd bizonyítékok talaján, Pázmány Péter tetemének legutóbbi azonosítása ugyanakkor nagyon is bizarr mozzanatokat idézett fel a múltból. Hargittay Emil meséli el egy interjúban: 1867-ben Lollok József, a Pázmáneum rektora az érsek földi maradványaiból levágott egy szakálldarabot ereklyeként, és elvitte Bécsbe, majd felragasztotta egy Pázmányt ábrázoló festményre. De említhetnénk a Csokonai teteme körüli hercehurcát is, holott e tetemekről szintén biztosan lehet tudni, hogy nem a síremlék alatt nyugszanak, hanem pár méterre onnét, közelebbről nem ismert helyen, s itt hever mellettük, ha igaz, az a befőttesüveg is, amelyben Árpádiászának kézirata van (vagy volt).

Mindez azonban elenyésző ahhoz a felhajtáshoz képest, amely a Petőfi-csontok körül 1989-től szinte napjainkig újra meg újra izgalomba hozza a nekromán érdeklődőket. Pedig ha hinnénk a látnok költőnek, s bízvást hihetnénk is, hisz épp elég dologban bizonyult nagyon is igaznak, amit jósolt, hamar beláthatnánk, hogy nincs mit keresnünk Szibériában. Vagy nem egyértelmű, amikor megírja, mi is lesz majd vele? „Ott szedjék össze elszórt csontomat, / Ha jön majd a nagy temetési nap, / Hol ünnepélyes, lassu gyász-zenével, / És fátyolos zászlók kíséretével / a hősöket egy közös sírnak adják…”. Ennek a jövendölésnek kellene hinnünk, s nem a tanúvallomásoknak meg az osztrák hivatali jelentéseknek. Mert ez sokkal hitelesebb, mint akár egyik, akár másik oldal erősködése. S annál meg mindenképpen hitelesebb, amit az az antropológus mond, akinek szekrényéből egészen másféle csontvázak borultak ki évekkel később. Vagy 1500 oldalnyi ügynöki jelentés, tudniillik, a barátairól, a rokonairól, a kollégáiról, s a piaristák Vilma nénijéről. Persze a két csontvázügy találkozása aligha véletlen, s az összefüggés legkevésbé sem bonyolult. Míg kihantolunk valamit, a felhordott földdel el is temethetünk más valamit, szerencsés esetben jó mélyre.


Petőfi Sándor: Egy gondolat bánt engemet…


Pázmány ereklyéjéről:

http://www.mno.hu/portal/352613

Kiszely Istvánról:

http://www.utolag.com/KiszelyIII.htm

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Félelemmel és nagy örömmel futottak

Az elmúlt napokban sokkoló népszámlálási adatok jelentek meg nem is annyira a magyarországi vallásos illetve katolikus közösség zsugorodásáról, hanem leginkább ennek a zsugorodásnak az ijesztő sebességéről. A liberális és egyházkritikus média persze örömtüzeket gyújtott, és meg is találta a megfejtést: a kormánnyal való összefonódásban. Valójában vélekedésük ebben a formában pontatlan, mert a hazai tendencia egybevág a környezővel és az európaival. Talán pontosabb lenne úgy: a folyamat olyan mély és annyira a korszellemtől fűtött, hogy még az egyház ilyen intenzív patronálása sem képes eltéríteni. Pontatlan a másik oldalon az az ön-bátorítás is, miszerint a világegyház viszont nő. Mert nemcsak fizikai jellegű migráció zajlik, hanem a nyugati (északi) életmódba való belevágyakozás is, amely ugyanarrafelé mutat, csak késleltetve. A szegény régiók hitében bízni olyasmi lenne, mint a felemelő és mélyen hiteles tolsztoji gondolat a pravoszlávia Nyugattal szembeni reményéről, mert hát mégse

Petőcz, kölcsönös, visszaható

A visszaható igéket tanítottam nyelvtanórán, ilyeneket, mint: mutatkoznak, találkoznak, ajánlkoznak, ölelkeznek, bezárkóznak, csókolóznak, védekeznek, érintkeznek, mosakodnak, marakodnak, törölköznek, kerget ő znek. Aki mutatkozik, az mutatja magát, aki törölközik, az törli magát, magyaráztam. Ezért visszaható. S csak azután tűnt fel (szégyenszemre így 25 év után), hogy a szavak fele egyáltalán nem visszaható. Találkoznak: ezek egymást találják meg, nem magukat. Ölelkeznek: ezek végképp nem magukat ölelik. Akkor hát a visszaható ige mellett tanítanunk kellene a kölcsönös igét is – mégsem szoktuk tanítani. A tankönyvekben nemigen szerepelnek, az internet, ami mindenből tízezret-húszezret dob ki, ha rákeresünk, a kölcsönös igét mindössze 26 helyen látja, s azok nagy része is redundáns. Hogy válhatott ennyire általánossá a visszaható ige (4.600 találat!), s hogy kerülhetett ennyire háttérbe a kölcsönös? Talán úgy, hogy morfológiailag nincs köztük semmi különbség, s azt írja eg

Madách, DNS, fekete özvegy

Ha Balzac tükörképnek tekinthette a maga regényciklusát, az Isteni színjáték tükörképének, Madách a maga művét még több joggal tekinthette volna annak. Nemcsak az örök dolgok iránti metafizikai érdeklődés, a merész teofánia vagy az utazópáros meg a „helyi lakosok” kérdés-felelet játékainak sajátos ritmusa miatt, hanem a tudományos igény miatt is. Mert ahogy a dolce stil nuovo tudományos akart lenni, és nemcsak akart, hanem valóban térképmellékletekkel gazdagított, precíz geográfiát adott, úgy Az ember tragédiája is legalább annyira történettudományi elemzés, mint szépirodalmi mű. Más kérdés, hogy nem a saját korában viruló pozitivista történettudományt követte, hanem kissé előrefutott, és az ötven évvel későbbi történettudományt előlegezte, a szellemtörténeti iskola szemléletmódját. A pozitivizmusból nyilván nem kért, s nem is kérhetett, amíg az kisebbrendűségi érzései közepette a természettudományt majmolta, s azt képzelte, akkor veheti fel a versenyt a science látványos eredményeivel