Ugrás a fő tartalomra

Petőfi, elszórt csontok



A magyar múlt viharai mostohán bántak nemzeti emlékezetünk jeles csontjaival, gondoljunk csak az Árpád-házi királyok ki tudja, hol nyugvó csontjaira, vagy akár a legutóbbi botrányra a Kádár-csontok körül. De amikor épp nem volt vihar, akkor is gyakran útrakeltek a csontok a kegyeleti felbuzdulások hullámaitól felszínre vetve, s ezek a jószándékból kikövezett utaztatások nem mindig voltak mentesek a bizarrságtól. Rákóczi kassai újratemetésében például nemcsak azt találhatjuk bizarrnak, hogy megintcsak nem sikerült tartósan honi földbe jutnia szegénynek, hanem azt is, hogy a szíve továbbra is ismeretlen helyen enyészik, mióta a francia forradalomban feldúlták a nyughelyéül kijelölt camalduli kolostor kertjét. József Attilát, mint ismeretes, négyszer temették el: egyszer Szárszón, majd Budapesten, majd a munkásmozgalmi panteonban, majd a Mama sírjában – ezt sem tekinthetjük éppenséggel szokványos eljárásnak. Janus Pannonius csontjainak azonosítása még egészen szolid eljárásrend szerint zajlott, s meglehetősen szilárd bizonyítékok talaján, Pázmány Péter tetemének legutóbbi azonosítása ugyanakkor nagyon is bizarr mozzanatokat idézett fel a múltból. Hargittay Emil meséli el egy interjúban: 1867-ben Lollok József, a Pázmáneum rektora az érsek földi maradványaiból levágott egy szakálldarabot ereklyeként, és elvitte Bécsbe, majd felragasztotta egy Pázmányt ábrázoló festményre. De említhetnénk a Csokonai teteme körüli hercehurcát is, holott e tetemekről szintén biztosan lehet tudni, hogy nem a síremlék alatt nyugszanak, hanem pár méterre onnét, közelebbről nem ismert helyen, s itt hever mellettük, ha igaz, az a befőttesüveg is, amelyben Árpádiászának kézirata van (vagy volt).

Mindez azonban elenyésző ahhoz a felhajtáshoz képest, amely a Petőfi-csontok körül 1989-től szinte napjainkig újra meg újra izgalomba hozza a nekromán érdeklődőket. Pedig ha hinnénk a látnok költőnek, s bízvást hihetnénk is, hisz épp elég dologban bizonyult nagyon is igaznak, amit jósolt, hamar beláthatnánk, hogy nincs mit keresnünk Szibériában. Vagy nem egyértelmű, amikor megírja, mi is lesz majd vele? „Ott szedjék össze elszórt csontomat, / Ha jön majd a nagy temetési nap, / Hol ünnepélyes, lassu gyász-zenével, / És fátyolos zászlók kíséretével / a hősöket egy közös sírnak adják…”. Ennek a jövendölésnek kellene hinnünk, s nem a tanúvallomásoknak meg az osztrák hivatali jelentéseknek. Mert ez sokkal hitelesebb, mint akár egyik, akár másik oldal erősködése. S annál meg mindenképpen hitelesebb, amit az az antropológus mond, akinek szekrényéből egészen másféle csontvázak borultak ki évekkel később. Vagy 1500 oldalnyi ügynöki jelentés, tudniillik, a barátairól, a rokonairól, a kollégáiról, s a piaristák Vilma nénijéről. Persze a két csontvázügy találkozása aligha véletlen, s az összefüggés legkevésbé sem bonyolult. Míg kihantolunk valamit, a felhordott földdel el is temethetünk más valamit, szerencsés esetben jó mélyre.


Petőfi Sándor: Egy gondolat bánt engemet…


Pázmány ereklyéjéről:

http://www.mno.hu/portal/352613

Kiszely Istvánról:

http://www.utolag.com/KiszelyIII.htm

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Tíz (nagyon hosszú) mondat az új magyar Nobel-díjasról

1. Mióta kettéhasadt országunkban már a nyereség is csapás és a gyógyulás is fertő, azóta egy Nobel-díjjal is csak úgy lehet az értelmiségi, hogy vagy négyzetre emelt sznobizmussal söpri félre, mondván, úgyis politikai irányt díjaznak a német kiadók, nem irodalmat, vagy ha szereti is a pajzsra emeltet, akkor is valahogy mellé-szereti, mert olyanként szereti, aki jól beszólt, vagy akit a másoldali buták úgyse értenek, csak mi, bár olvasni mi se olvastuk, csak titkos jeligeként suttogjuk a nevet, címet roppantul zárt körű hazai és külhoni, inneni meg tengerentúli összejöveteleinken.   2. De ha mi azon kevesek vagyunk, azokból egy, akik túllépnek e mái kocsmán, s a voltaképpeni műről gondolnának ezt vagy azt, akkor se könnyű a helyzet, mert kellemesnek semmiképpen nem kellemes ebben a világban araszolni előre, nem is nagyon teszi senki, s amit meg „aha”-élményekben felvilágosodva kiolvasunk a róla szóló szakirodalomból, hogy na ezt szeresd benne, te nyomorult, az se olyan erős impul...

Maugham, trafik, sekrestye (szöveg komment nélkül)

Keresztelő volt délután a Neville téri Szent Péter-templomban, és Albert Edward Foreman még sekrestyési öltözékét viselte. Volt egy új palástja, de azt temetésekre és esküvőkre tartotta (a Neville téri Szent Péter kápolnát szívesen vették igénybe az előkelő körök ilyen szertartások céljaira) bő redői úgy meredeztek, mintha nem is posztóból, hanem örök bronzból öntötték volna; ezúttal csak a régebbit hordta. Palástját méltósággal viselte, mint hivatalának tisztes szimbólumát; valahányszor levetette (hazatérés előtt), az a kínos érzés fogta el, mintha nem is lenne rendesen felöltözve. Nagy gonddal kezelte öltözékét: még maga is vasalta. Hivatalának tizenhat éve alatt egész sereg ilyen palástja volt, de egyiket sem volt szíve eldobni, mikor elkopott, hanem szépen csomagolópapírba burkolta, és eltette a hálószobaszekrény legalsó fiókjába. A sekrestyés szép csendesen foglalatoskodott, helyére tette a márvány keresztelőkút festett fafedelét, helyretolt egy széket, melyet egy gyengél...

Félelemmel és nagy örömmel futottak

Az elmúlt napokban sokkoló népszámlálási adatok jelentek meg nem is annyira a magyarországi vallásos illetve katolikus közösség zsugorodásáról, hanem leginkább ennek a zsugorodásnak az ijesztő sebességéről. A liberális és egyházkritikus média persze örömtüzeket gyújtott, és meg is találta a megfejtést: a kormánnyal való összefonódásban. Valójában vélekedésük ebben a formában pontatlan, mert a hazai tendencia egybevág a környezővel és az európaival. Talán pontosabb lenne úgy: a folyamat olyan mély és annyira a korszellemtől fűtött, hogy még az egyház ilyen intenzív patronálása sem képes eltéríteni. Pontatlan a másik oldalon az az ön-bátorítás is, miszerint a világegyház viszont nő. Mert nemcsak fizikai jellegű migráció zajlik, hanem a nyugati (északi) életmódba való belevágyakozás is, amely ugyanarrafelé mutat, csak késleltetve. A szegény régiók hitében bízni olyasmi lenne, mint a felemelő és mélyen hiteles tolsztoji gondolat a pravoszlávia Nyugattal szembeni reményéről, mert hát mégse ...