Ugrás a fő tartalomra

Krúdy, tepertő, entrópia



A termodinamika második főtétele szerint zárt rendszerekben az entrópia önmagától sohasem csökken: a rendezetlen káosz sohasem válik rendezetté. Vagy ha mégis – és ezt már nem a főtétel mondja, hanem Maxwell nyomán Szilárd Leó -, akkor az csakis „intelligens lény hatására” következhet be, mint amilyen például a Maxwell-démon, amely úgy nyitja-csukja a két kamra közti kaput, hogy a gyorsabb molekulákat átengedje, a lassúbbakat meg ne. És hát persze a főtétel is statisztikailag értendő, magyarán nem zárja ki, hogy egy-egy átmeneti időszakra véletlenszerűen egybegyűljenek valamiféle kupaktanácsra a gyorsabb molekulák, s így tiszavirág-életű szintrópia, átmeneti rendezettség alakuljon ki. Választhatnak hát a természetbölcselők, hogy melyik megszorítással magyarázzák az élet meg az ember kialakulását. Juthatnak vallásos következtetésre, amely szerint a Maxwell-démon maga Isten, és juthatnak ateista konklúzióra is, amely szerint az élet átmeneti kivétel, statisztikailag elenyésző aprócska kitérő az egyébként csakugyan zárt és magára hagyott rendszerben. De bármire is jussanak, a rendezetlenség óceánjának meg az annak hullámaival dacoló, emberarcú szintrópia-szigeteknek a találkozási pontjai, akárcsak a normandiai partok göcsörtösen torz sziklái, mindig is izgalmas és groteszk képződményeket fognak létrehozni.
Krúdyt – bár az entrópia jelenségével aligha foglalkozhatott túl sokat – ez a göcsörtös találkozási pont fölöttébb izgatta. Az a pont, ahol a rendezett-fegyelmezett élet egyszerre csak megadja magát a bomlásnak. Az a pont, ahol az illedelmes és józan keretek közé szorított polgári életforma önfegyelme egyszerre csak semmivé válik, és összevisszaságra ereszti az addig rövid száron vezetett molekuláit, mert mondjuk az adott szintrópia-sziget épp beleszeret egy másikba. Vagy mert épp meg akar ölni valakit, mint az ezredes az Arabs Szürkénél játszódó novellában. Ez az ezredes ugyanis éppen ezt teszi: kigombolja a keménygallért, sőt, leveti a zord uniformist, s kanárisárga cipőt meg bizarr esőköpenyt öltve aláereszkedik egy nagyobb entrópiájú világba: kispolgári ellenfelének szánalmas Üllői úti kiskocsmáiba. Itt aztán semmit se lát a kaszinó magas rendű szintrópiájából, ahol még a fizetés is olyan diszkréten és kulturáltan történik, hogy a pénz szinte belesimul az észrevétlenül odanyújtott ezüsttálcába! Itt mondhatatlan ostobasággal bámulnak rá a pincérek, koszlott posztópapucsban csoszog a kocsmárosné, s a törzsvendégek nem mások, mint a klinika hullamosói meg hullaszállítói: magának az entrópiának a kerubjai! Mindezt persze nemcsak látni akarja a kíváncsi ezredes, hanem valósággal elsajátítani, sajátjává tenni, afféle kommunióba lépni vele, így hát ennie kell, hogy csakugyan magába szívhassa a bomlás fanyar ízeit. Elsőnek tepertőt eszik, s elgyönyörködik benne, mennyire zavarosan sokféle a tepertődarabok formája és állaga. „Egyik keményebbre volt sülve, a másik lágyan omlott el a szájában. Mint az élet, gondolta magában az ezredes…”. Mint az élet entrópiája, gondolhatjuk magunkban mi. Azután sört iszik, de nem ám szintrópiába rendezett, dúsan habzó, buborékjaitól szinte pezsgő, friss sört! Egyáltalán nem! Hanem döglöttet, amelyből immár alig lötyögött egy kevés a tegnapi hordó alján. „S az ezredesnek ízlett a sör.”. Majdnem mint a teremtéstörténetben: „S Isten látta, hogy ez jó.”. Mit fogyaszt még? Húsz deka entrópiát, két tányér lebomlást? Nem egészen, de majdnem. A kihűlt pörköltmaradékból egy keveset: az odakozmált alját a nagy fazék fenekéről.  Majd meg a sültnek a csücskét: azt a csontos, tepertősen-normandiásan göcsörtös végét, amely a szintrópiásan szabályos szeletek kimetszése után visszamaradt belőle, mert a felszolgálásra immár alkalmatlannak találták.
Hogy hangzik a halotti beszédben? „Evett az tiltott gyümölcsből, s az gyümölcsben halálát ette”. Így jár az ezredes is: a kicsapongó, a bomlás világával kacérkodó kitérője után őt lövik le ahelyett, hogy ő lőné le a fegyverekhez még csak nem is konyító, szerencsétlen kis firkászt. Ezért dekadensek a művészek: mert kinn állnak a szirteken, bámulják a hullámverést, nagy kanállal zabálják az entrópiát. Ahelyett, hogy rendezett struktúrákkal vennék körül magukat. Mint a horvát srandok, a kibetonozott műszikláikkal.
Krúdy Gyula: Utolsó szivar az Arabs Szürkénél

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Tíz (nagyon hosszú) mondat az új magyar Nobel-díjasról

1. Mióta kettéhasadt országunkban már a nyereség is csapás és a gyógyulás is fertő, azóta egy Nobel-díjjal is csak úgy lehet az értelmiségi, hogy vagy négyzetre emelt sznobizmussal söpri félre, mondván, úgyis politikai irányt díjaznak a német kiadók, nem irodalmat, vagy ha szereti is a pajzsra emeltet, akkor is valahogy mellé-szereti, mert olyanként szereti, aki jól beszólt, vagy akit a másoldali buták úgyse értenek, csak mi, bár olvasni mi se olvastuk, csak titkos jeligeként suttogjuk a nevet, címet roppantul zárt körű hazai és külhoni, inneni meg tengerentúli összejöveteleinken.   2. De ha mi azon kevesek vagyunk, azokból egy, akik túllépnek e mái kocsmán, s a voltaképpeni műről gondolnának ezt vagy azt, akkor se könnyű a helyzet, mert kellemesnek semmiképpen nem kellemes ebben a világban araszolni előre, nem is nagyon teszi senki, s amit meg „aha”-élményekben felvilágosodva kiolvasunk a róla szóló szakirodalomból, hogy na ezt szeresd benne, te nyomorult, az se olyan erős impul...

Maugham, trafik, sekrestye (szöveg komment nélkül)

Keresztelő volt délután a Neville téri Szent Péter-templomban, és Albert Edward Foreman még sekrestyési öltözékét viselte. Volt egy új palástja, de azt temetésekre és esküvőkre tartotta (a Neville téri Szent Péter kápolnát szívesen vették igénybe az előkelő körök ilyen szertartások céljaira) bő redői úgy meredeztek, mintha nem is posztóból, hanem örök bronzból öntötték volna; ezúttal csak a régebbit hordta. Palástját méltósággal viselte, mint hivatalának tisztes szimbólumát; valahányszor levetette (hazatérés előtt), az a kínos érzés fogta el, mintha nem is lenne rendesen felöltözve. Nagy gonddal kezelte öltözékét: még maga is vasalta. Hivatalának tizenhat éve alatt egész sereg ilyen palástja volt, de egyiket sem volt szíve eldobni, mikor elkopott, hanem szépen csomagolópapírba burkolta, és eltette a hálószobaszekrény legalsó fiókjába. A sekrestyés szép csendesen foglalatoskodott, helyére tette a márvány keresztelőkút festett fafedelét, helyretolt egy széket, melyet egy gyengél...

Félelemmel és nagy örömmel futottak

Az elmúlt napokban sokkoló népszámlálási adatok jelentek meg nem is annyira a magyarországi vallásos illetve katolikus közösség zsugorodásáról, hanem leginkább ennek a zsugorodásnak az ijesztő sebességéről. A liberális és egyházkritikus média persze örömtüzeket gyújtott, és meg is találta a megfejtést: a kormánnyal való összefonódásban. Valójában vélekedésük ebben a formában pontatlan, mert a hazai tendencia egybevág a környezővel és az európaival. Talán pontosabb lenne úgy: a folyamat olyan mély és annyira a korszellemtől fűtött, hogy még az egyház ilyen intenzív patronálása sem képes eltéríteni. Pontatlan a másik oldalon az az ön-bátorítás is, miszerint a világegyház viszont nő. Mert nemcsak fizikai jellegű migráció zajlik, hanem a nyugati (északi) életmódba való belevágyakozás is, amely ugyanarrafelé mutat, csak késleltetve. A szegény régiók hitében bízni olyasmi lenne, mint a felemelő és mélyen hiteles tolsztoji gondolat a pravoszlávia Nyugattal szembeni reményéről, mert hát mégse ...