Ugrás a fő tartalomra

Krúdy, tepertő, entrópia



A termodinamika második főtétele szerint zárt rendszerekben az entrópia önmagától sohasem csökken: a rendezetlen káosz sohasem válik rendezetté. Vagy ha mégis – és ezt már nem a főtétel mondja, hanem Maxwell nyomán Szilárd Leó -, akkor az csakis „intelligens lény hatására” következhet be, mint amilyen például a Maxwell-démon, amely úgy nyitja-csukja a két kamra közti kaput, hogy a gyorsabb molekulákat átengedje, a lassúbbakat meg ne. És hát persze a főtétel is statisztikailag értendő, magyarán nem zárja ki, hogy egy-egy átmeneti időszakra véletlenszerűen egybegyűljenek valamiféle kupaktanácsra a gyorsabb molekulák, s így tiszavirág-életű szintrópia, átmeneti rendezettség alakuljon ki. Választhatnak hát a természetbölcselők, hogy melyik megszorítással magyarázzák az élet meg az ember kialakulását. Juthatnak vallásos következtetésre, amely szerint a Maxwell-démon maga Isten, és juthatnak ateista konklúzióra is, amely szerint az élet átmeneti kivétel, statisztikailag elenyésző aprócska kitérő az egyébként csakugyan zárt és magára hagyott rendszerben. De bármire is jussanak, a rendezetlenség óceánjának meg az annak hullámaival dacoló, emberarcú szintrópia-szigeteknek a találkozási pontjai, akárcsak a normandiai partok göcsörtösen torz sziklái, mindig is izgalmas és groteszk képződményeket fognak létrehozni.
Krúdyt – bár az entrópia jelenségével aligha foglalkozhatott túl sokat – ez a göcsörtös találkozási pont fölöttébb izgatta. Az a pont, ahol a rendezett-fegyelmezett élet egyszerre csak megadja magát a bomlásnak. Az a pont, ahol az illedelmes és józan keretek közé szorított polgári életforma önfegyelme egyszerre csak semmivé válik, és összevisszaságra ereszti az addig rövid száron vezetett molekuláit, mert mondjuk az adott szintrópia-sziget épp beleszeret egy másikba. Vagy mert épp meg akar ölni valakit, mint az ezredes az Arabs Szürkénél játszódó novellában. Ez az ezredes ugyanis éppen ezt teszi: kigombolja a keménygallért, sőt, leveti a zord uniformist, s kanárisárga cipőt meg bizarr esőköpenyt öltve aláereszkedik egy nagyobb entrópiájú világba: kispolgári ellenfelének szánalmas Üllői úti kiskocsmáiba. Itt aztán semmit se lát a kaszinó magas rendű szintrópiájából, ahol még a fizetés is olyan diszkréten és kulturáltan történik, hogy a pénz szinte belesimul az észrevétlenül odanyújtott ezüsttálcába! Itt mondhatatlan ostobasággal bámulnak rá a pincérek, koszlott posztópapucsban csoszog a kocsmárosné, s a törzsvendégek nem mások, mint a klinika hullamosói meg hullaszállítói: magának az entrópiának a kerubjai! Mindezt persze nemcsak látni akarja a kíváncsi ezredes, hanem valósággal elsajátítani, sajátjává tenni, afféle kommunióba lépni vele, így hát ennie kell, hogy csakugyan magába szívhassa a bomlás fanyar ízeit. Elsőnek tepertőt eszik, s elgyönyörködik benne, mennyire zavarosan sokféle a tepertődarabok formája és állaga. „Egyik keményebbre volt sülve, a másik lágyan omlott el a szájában. Mint az élet, gondolta magában az ezredes…”. Mint az élet entrópiája, gondolhatjuk magunkban mi. Azután sört iszik, de nem ám szintrópiába rendezett, dúsan habzó, buborékjaitól szinte pezsgő, friss sört! Egyáltalán nem! Hanem döglöttet, amelyből immár alig lötyögött egy kevés a tegnapi hordó alján. „S az ezredesnek ízlett a sör.”. Majdnem mint a teremtéstörténetben: „S Isten látta, hogy ez jó.”. Mit fogyaszt még? Húsz deka entrópiát, két tányér lebomlást? Nem egészen, de majdnem. A kihűlt pörköltmaradékból egy keveset: az odakozmált alját a nagy fazék fenekéről.  Majd meg a sültnek a csücskét: azt a csontos, tepertősen-normandiásan göcsörtös végét, amely a szintrópiásan szabályos szeletek kimetszése után visszamaradt belőle, mert a felszolgálásra immár alkalmatlannak találták.
Hogy hangzik a halotti beszédben? „Evett az tiltott gyümölcsből, s az gyümölcsben halálát ette”. Így jár az ezredes is: a kicsapongó, a bomlás világával kacérkodó kitérője után őt lövik le ahelyett, hogy ő lőné le a fegyverekhez még csak nem is konyító, szerencsétlen kis firkászt. Ezért dekadensek a művészek: mert kinn állnak a szirteken, bámulják a hullámverést, nagy kanállal zabálják az entrópiát. Ahelyett, hogy rendezett struktúrákkal vennék körül magukat. Mint a horvát srandok, a kibetonozott műszikláikkal.
Krúdy Gyula: Utolsó szivar az Arabs Szürkénél

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Félelemmel és nagy örömmel futottak

Az elmúlt napokban sokkoló népszámlálási adatok jelentek meg nem is annyira a magyarországi vallásos illetve katolikus közösség zsugorodásáról, hanem leginkább ennek a zsugorodásnak az ijesztő sebességéről. A liberális és egyházkritikus média persze örömtüzeket gyújtott, és meg is találta a megfejtést: a kormánnyal való összefonódásban. Valójában vélekedésük ebben a formában pontatlan, mert a hazai tendencia egybevág a környezővel és az európaival. Talán pontosabb lenne úgy: a folyamat olyan mély és annyira a korszellemtől fűtött, hogy még az egyház ilyen intenzív patronálása sem képes eltéríteni. Pontatlan a másik oldalon az az ön-bátorítás is, miszerint a világegyház viszont nő. Mert nemcsak fizikai jellegű migráció zajlik, hanem a nyugati (északi) életmódba való belevágyakozás is, amely ugyanarrafelé mutat, csak késleltetve. A szegény régiók hitében bízni olyasmi lenne, mint a felemelő és mélyen hiteles tolsztoji gondolat a pravoszlávia Nyugattal szembeni reményéről, mert hát mégse

Petőcz, kölcsönös, visszaható

A visszaható igéket tanítottam nyelvtanórán, ilyeneket, mint: mutatkoznak, találkoznak, ajánlkoznak, ölelkeznek, bezárkóznak, csókolóznak, védekeznek, érintkeznek, mosakodnak, marakodnak, törölköznek, kerget ő znek. Aki mutatkozik, az mutatja magát, aki törölközik, az törli magát, magyaráztam. Ezért visszaható. S csak azután tűnt fel (szégyenszemre így 25 év után), hogy a szavak fele egyáltalán nem visszaható. Találkoznak: ezek egymást találják meg, nem magukat. Ölelkeznek: ezek végképp nem magukat ölelik. Akkor hát a visszaható ige mellett tanítanunk kellene a kölcsönös igét is – mégsem szoktuk tanítani. A tankönyvekben nemigen szerepelnek, az internet, ami mindenből tízezret-húszezret dob ki, ha rákeresünk, a kölcsönös igét mindössze 26 helyen látja, s azok nagy része is redundáns. Hogy válhatott ennyire általánossá a visszaható ige (4.600 találat!), s hogy kerülhetett ennyire háttérbe a kölcsönös? Talán úgy, hogy morfológiailag nincs köztük semmi különbség, s azt írja eg

Madách, DNS, fekete özvegy

Ha Balzac tükörképnek tekinthette a maga regényciklusát, az Isteni színjáték tükörképének, Madách a maga művét még több joggal tekinthette volna annak. Nemcsak az örök dolgok iránti metafizikai érdeklődés, a merész teofánia vagy az utazópáros meg a „helyi lakosok” kérdés-felelet játékainak sajátos ritmusa miatt, hanem a tudományos igény miatt is. Mert ahogy a dolce stil nuovo tudományos akart lenni, és nemcsak akart, hanem valóban térképmellékletekkel gazdagított, precíz geográfiát adott, úgy Az ember tragédiája is legalább annyira történettudományi elemzés, mint szépirodalmi mű. Más kérdés, hogy nem a saját korában viruló pozitivista történettudományt követte, hanem kissé előrefutott, és az ötven évvel későbbi történettudományt előlegezte, a szellemtörténeti iskola szemléletmódját. A pozitivizmusból nyilván nem kért, s nem is kérhetett, amíg az kisebbrendűségi érzései közepette a természettudományt majmolta, s azt képzelte, akkor veheti fel a versenyt a science látványos eredményeivel